About

Kirad Kirat Kirar Samaj

किराड, किरात, किरार मूलतः एक ही जाति के समानार्थी शब्द हैं| एक  सामाजिक मनुष्य के लिए अपने समाज व जाति का आरंभ, उद्भव एवं विकास तथा उसकी क्षेत्रीय रहवासिता तथा कार्यशीलन उद्यमिता को जानना अत्यंत महत्वपूर्ण है। अंग्रेजो के शासन काल एवं पूर्ववर्ती राजशाही कालखंड में लिखे गये ऐसें समाज ग्रंथो में उपलब्ध शासकीय गँजेटियरो से स्पष्ट होता है कि  'किराड' जाति  का आपना एक स्वर्णिम इतिहास रहा है । हम सब वंशज आज यह जानकर गौरवान्वित महसूस करते है कि  हमारी पहचान का वर्णन हर कालखंड के इतिहास में किसी न किसी विशिष्ट पहचान के रूप में दर्ज रहा है। इतिहासकारों, समाजशास्त्रियों के आलेख, शोधग्रंथों में राजस्थान के जोधपुर, बाड़मेर के किराडू, किरातकोट या किराटकूट (किराडू) से लेकर विक्रम संवत ९५६ से ९८१ तक के इतिहासकाल में किराड, किरात, किरार, धाकड़ जाति का शोर्यपूर्ण इतिहास दर्ज है। समय के साथ जाति वर्ग का फैलाव व् अध्ययन आज एक नवीन सामाजिक इतिहास को बयां करता है। बरार, भोपाल, धौलपुर, कोटा, ग्वालियर, होलकर,  सिंधप्रांत, लुहाना, जोधपुर, मालवांचल प्रदेश के किराडो की पहचान निकलकर आज देश- दुनिया के हर राज्य - देश में किसी न किसी कार्य उद्यम से बसाहट को दर्शित करती है ।
                  

हमारा यह प्रयास समाज के इतिहास को जानने, समझने के साथ-साथ उन तमाम समाज बंधुओ तक पहुँचना  भी है, जिससे कि समाज की सामाजिकता, संस्कृति एवं रिश्तो- संबंधों की प्रगाढता की नवीन परिभाषा को और अधिक बेहतर रूप से समझा जा सके । यह तभी संभव है जब आपका यथेष्ट अपेक्षित प्रत्यक्ष - अप्रत्यक्ष सहयोग, मार्गदर्शन हमें सतत प्राप्त होता रहेगा।

----------------------------------------------

They numbered 48,000 persons in 1911. The Kirars claim to be Dhakar or bastard Rajputs, and in 1891 more than half of them returned themselves under this designation. About a thousand persons who were returned as Dhakar Rajputs from Hoshangabad in 1901 are probably Kirars. The caste say that they immigrated from Gwalior, and this statement seems to be correct, as about 66,000 of them are found in that State. They claim to have left Gwalior as early as Samvat 1525 or A.D. 1468, when Alru and Dalru, the leaders of the migration into the Central Provinces, abandoned their native village, Doderi Kheda in Gwalior, and settled in Chandon, a village in the Sohagpur tahsil of Hoshangabad. But according to the story related to Mr. (Sir Charles) Elliott, the migration took place in A.D. 1650 or at the beginning of Aurangzeb's reign.

He quotes the names of the leaders as Alrawat and Dalrawat, and says that the migration took place from the Dholpur country, but this is probably a mistake, as none of the caste are now found in Dholpur. Elliott stated that he could find no traces of any cultivating caste having settled in Hoshangabad as far back as Akbar's time, though Sir W. Sleeman was of opinion that the first great migra- tion into the Nerbudda valley took place in that reign. The truth is probably that the valley began to be regularly colonised by Hindus during the years that Aurangzeb spent at Burhanpur and in the Deccan, and the immigration of the Kirars may most reasonably be attributed to this period.

The Kirars, Gujars, and Raghuvansis apparently entered the Central Provinces together, and the fact that they still smoke from the same huqqa and take water from each other's drinking vessels may be a reminiscence of this bond of fellowship. All these castes claim, and probably with truth, to be degraded Rajputs. The Kirars' version is that they took to widow -marriage and were consequently degraded. According to another story they were driven from their native place by a Muhammadan invasion.

 

[Taken from http://indpaedia.com/ind/index.php/Kirar:_Kirad